Helsingin Sanomissa oli 17.8.2013
uutinen Vartiosaaren
kaavoitusvaihtoehdoista. Seuraavana päivänä vietettiin
Vartiosaari-päivää ja saareen oli non-stop venekuljetus Laajasalosta
Reposalmentien laiturilta. Kävimme tutustumassa, tässä on yhteenveto
retkestä ja sen herättämistä ajatuksista:
|
Venelaituri Vartiosaaressa, kuva Olli Vento. |
Toimitimme kesäkuussa kaupungin kirjaamoon
mielipiteen Vartiosaaren
maankäyttövaihtoehdoista. Lähtökohtamme oli, että esitettyjen
asuinrakentamisvaihtoehtojen lisäksi myös viraston luonnostelema
virkistysaluevaihtoehto muokkaisi saaren haurasta luontoa liikaa.
Erityisen ongelmalliseksi vaihtoehdon tekee Vartiosaaren läpi kulkeva "itäinen baana", joka rikkoisi metsäalueen.
|
Vartiokallio, kuva Olli Vento |
|
Kummeli, kuva Olli Vento. |
Pyörätiehen liittyvä siltayhteys
Ramsinniemelle nakertaisi Vartiosaaren ehkä hienointa paikkaa, korkeaa
kalliota, jolta on esteettömät näkymät Helsingin itäiseen saaristoon.
Kevyen
liikenteen siltaa voi pitää markkinointikeinona, jolla virasto
kosiskelee pyöräilystä innostuneita, mutta luonnosta vähän ymmärtäviä
poliitikkoja. Siltaa on suunniteltu myös pelastusliikenteelle. Tämä
tarkoittaisi laajaa pelastusajoneuvoväylää metsää halkomaan. Sillan
hinnalla pystyisi hoitamaan mahdollisia pelastustehtäviä meriteitse tai
helikopterilla hamaan tulevaisuuteen.
Kaupunki voisikin
suunnata siltaintonsa toisin. Vuosaaressa on 36 000 asukasta, joista
moni on työmatkapyöräilijä. Vaarallisen autosillan kupeeseen
kaivattaisiin kipeästi omaa siltaa kevyelle liikenteelle. Kaupunki
kuitenkin suunnittelee mieluummin Vartiosaaren siltaa, koska sitä on
mahdollista käyttää keppihevosena saaren myöhemmälle
asuinrakentamiselle.
Vaikka itsekin pyöräilen lähes
päivittäin ympäri vuoden, en haluaisi "baanaa" Vartiosaareen. Saari
sopii paremmin kävelyyn tai alueen sisäiseen vähäiseen pyöräilyyn.
Kulkuneuvoksi kelpaa jokin näistä:
|
Pyöriä laiturin tuntumassa. Kuva Olli Vento. |
|
Ladon seinään nojaava menopeli. Kuva Hanna-Leena Ylinen. |
Kaupunkisuunnittelun ongelma on, että pohtiessaan
alueiden kehittämistä, suunnittelijat lähtökohtaisesti tavoittelevat
muutosta eivätkä osaa tunnistaa, että jokin kohde voisi olla hyvä
nykyisellään. Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastosta myös puuttuu
luontotietämystä. Kun virkistysalueita suunnitellaan pikemminkin
maisema-arkkitehdin kuin kaupunkiekologin näkökulmasta, on
lopputuloksena viherrakentamista monimuotoisen luonnon sijaan.
Viherrakentamisella
on toki paikkansa, mutta sitä pitäisi nykyisten luontoalueiden
köyhdyttämisen sijaan käyttää vehreyden tuomiseen jo rakennetuille
alueille.
|
Viherkatto Vartiosaaren tapaan. Kuva Olli Vento. |
Vartiosaaressa oli ympäristötaidenäyttely. Saari ansaitsisi myös presidentillistä suojelua:
|
Pinata-Sauli. Kuva Hanna-Leena Ylinen. |
Saaren polut on tarkkaan merkitty:
|
Kylttejä. Kuva Hanna-Leena Ylinen. |
|
Safarimme kulki myös tästä. Kuva Hanna-Leena Ylinen. |
|
Kivistä rakennettu polku. Kuva Olli Vento. |
Olen kuullut Vartiosaaren suunnittelua perusteltavan
sillä, että nykyisellään saari virkistysalueenakin palvelee vain
harvoja. Saareen on kuitenkin lauttayhteys ja sitä kautta se on kaikkien
tavoitettavissa.
Helsingissä on useita runsaasta
käytöstä kuluneita ja osin rauhattomia virkistysalueita. Jotta
Vartiosaaresta olisi mahdollista saada näille vastapainoa, sen tulisi
antaa kehittyä luonnon ehdoilla toimivaksi hiljaiseksi alueeksi. Samalla
vaalittaisiin saaren kulttuurihistoriaa, maisemaa ja luonnonarvoja.
Virkistysalueen
ei tarvitse olla helposti saavutettavissa ollakseen toimiva - riittää,
että sinne pääsee esimerkiksi muutaman kerran vuodessa. Jokin paikka voi
olla niin erityinen, että pelkkä tieto sen olemassa olosta lohduttaa.
Vartiosaari kuuluu näihin.
|
Hiidenkivi. Kuva Olli Vento. |
|
Kanto näyttää peukkua (tai keskisormea). Kuva Hanna-Leena Ylinen. |
|
Syksy lähestyy. Kuva Olli Vento. |
|
Kelo ja kivi. Kuva Olli Vento. |
|
Saaren asukas. Kuva Olli Vento. |
|
Tapion pöytä. Kuva Olli Vento. |
|
Jatulintarha. Kuva Hanna-Leena Ylinen. |
|
Onnen kengät. Kuva Hanna-Leena Ylinen. |
Adressin Vartiosaaren puolesta voi allekirjoittaa
täällä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti