Blogissa onkin jo aikaisemmin (tässä, ks. myös tämä ja tämä) ollut puhetta siitä, kuinka Helsingin KSV:n Kaupunkisuunnittelu-lehden Laajasalo-erikoisnumerossa 2/2008 esiteltiin Kruunuvuorenrannan joukkoliikennemahdollisuudet yksipuolisesti: vaihtoehtoina joko ratikka tai metro, joko silta tai tunneli.
Sama vaihtoehdottomuus jatkui Helsingin Sanomien (7.6.) uutisessa "Raitiovaunut Kruunuvuorenselän sillalle ensi vuosikymmenellä". Ei todellisia vaihtoehtoja esillä; uutisoidaan sillan puolesta, koska näin kustannukset pysyisivät hieman kohtuullisimpina.
Ikäänkuin vesijoukkoliikenne ei olisi vaihtoehto! Itse asiassa se on paras vaihtoehto - tätä mieltä ovat monet. Ja perustellusti. Eikä esillä olevaa siltaratkaisua voisi hyväksyä myöskään Unesco: "Unesco vaatii suojavyöhykettä Suomenlinnan ympärille" (HS 19.11.2007).
Vesiliikenteen puolesta argumentoi taannoin maisema-arkkitehti Terttu Nukari Helsingin Sanomien (20.5.2008) kirjoituksessa "Lauttayhteys Laajasalosta Katajanokalle" (lue teksti täältä). Tämän päivän Helsingin Sanomissa (10.6.) julkaistiin puolestaan arkkitehti Ilpo Aarnialan mielipidekirjoitus "Lautta Laajasaloon olisi paras vaihtoehto".
Aihe on nyt tosiaan pinnalla: samalla Helsingin Sanomien sivulla esiteltiin myös HS:n nettikeskustelun satoa siltaratkaisusta. Kas tässä.
Lopuksi vielä Kruununhaan asukasyhdistyksen puheenjohtaja Veli-Heikki Klemetin vahva näkemys asiasta.
(M.-T. K.)
* * *
Kaupunkisuunnitteluvirasto (KSV) on perustellut Kruununhaan kautta siltoja pitkin kulkevaa raitiotieyhteyttä henkilöautoilua korvaavana, nopeana yhteytenä Kruunuvuorenrannasta keskustaan.
Vuonna 2006 KSV:n arvion mukaan Laajasalosta tehtiin 26.000 henkilöautomatkaa pääkaupunkiseudulle, joista 30% suuntautui Helsingin kantakaupungin alueelle.
Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi maaliskuussa 2008 Kruunuvuorenrannan osayleiskaavan, josta ei käy ilmi joukkoliikenteen osalta täsmällisiä määräpaikkaselvityksiä. Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnan (YTV) vuonna 2007 laatiman ennusteen mukaan vain noin 3 % Laajasalon henkilöautoliikenteestä suuntautuisi Helsingin niemelle. YTV:n määräpaikkaselvitys osoittaa, että valtaosa Laajasalon henkilöautoliikenteestä suuntautuu muualle kuin Helsingin niemelle.
Onko matkustaminen Kruunuvuorenrannasta siltoja pitkin raitiovaunulla Kruununhaan läpi pitkin Liisankatua ja Snellmaninkatua Aleksin ja Mannerheimintien kautta Rautatieasemalle ihan oikeasti kilpailukykyinen joukkoliikenneratkaisu?
Snellmaninkatua käyttää nyt kolme (1, 1A ja 7) raitiovaunulinjaa, Aleksia liikennöi nyt neljä (1, 4, 3 ja 7) sekä Mannerheimintietä viisi (3,4,6,7 ja 10) linjaa. Näiden linjojen lisäksi siis KSV haluaa samalle reitille peräti kolme Kruunuvuorenrantaan Kruununhaan kautta parin minuutin välein liikennöivää raitovaunulinjaa, joilla olisi siis eri päätepysäkit Laajasalossa.
KSV:n puuhaamalle Kruunuvuorenrannan raitiotieyhteydelle on vaihtoehtoja, mutta ne eivät tunnu kiinnostavan liikennesuunnittelijoita tai liikennelaitosta, jolle matka-aika tuntuu olevan tärkein kriteeri joukkoliikenneratkaisua valittaessa. Kyseessä on kuitenkin korkeintaan muutaman minuutin aikasäästöstä, jos siitäkään.
KSV:n arvion mukaan metromatka Laajasalosta rautatieasemalle liityntäliikennettä käyttäen kaikkine odotusaikoineen kestää noin 28 minuuttia, henkilöautolla pysäköintiaikoineen 26 minuuttia.
Helsinkipuiston kannalta luonteva ja Helsingin merellisyyttä tukeva ratkaisu on lauttayhteys, joka on mahdollista toteuttaa esimerkiksi Kanadan Vancouverissa vuosikymmeniä käytössä olleen järjestelmän tapaan. Joukkoliikennelautan henkilökuljetuskapasiteetti on moninkertainen raitiovaunuun verrattuna ja lauttaan mahtuvat myös pyöräilijät.
KSV:n mukaan joukkoliikennelautan matka-aika Kruunuvuorenrannasta on 16 minuuttia Kauppatorille, mistä pääsee alle 10 minuutissa rautatieasemalle vaikka kävellen.
KSV:n kaavaileman raitiotielinjan kustannusarvio siltaratkaisuna on 120 miljoonaa ja tunneliratkaisuna 200 miljoonaa euroa, arviot eivät sisällä kalusto- ja liikennöintikuluja. Sen sijaan lauttaratkaisuun sisältyvät laituri-investoinnit, väyläinvestoinnit, alukset, liikennöintikulut ja yhteistariffikulut.
KSV:n selvityksen mukaan ympärivuotisen, 10 minuutin vuorovälein kulkevan ja keskimäärin 400 matkustajaa tunnissa kuljettavan Kauppatori-Kruunuvuorenranta yhteyden kokonaiskustannukset vuoden 2006 arvion mukaan olisivat korkeintaan 20 miljoonaa euroa.
Keskustan lauttasatama voisi sijaita myös Meritullintorin tai Hakaniementorin tuntumassa tai Katajanokalla, Viking-terminaalin tuntumassa, josta raitovaunulla liikennöitäisiin keskustaan joka nykyistä reittiä tai rakentamalla uusi reitti Marina-hotellin ja kongressikeskuksern välistä Enson talon eteläpuolitse Pohjoisespalle ja edelleen rautatieasemalle.
Tutkimatta on myös vaihtoehto, jossa itämetroa jatkettaisiin joko Kulosaaresta tai Herttoniemestä Kruunuvuorenrantaan. Tämä vaatisi liityntäliikenten Laajasalon sisällä, mutta todennäköisesti olisi selvästi halvempi ratkaisu kuin nyt esillä olevat silta- tai tunnelivahtoehdot. HKL:n mukaan ainoa ongelma saattaisi olla Laajasalon metron niveltämien itämetron Mellunmäen ja Vuosaaren liikenteeseen.
Kruunuvuorenrannan joukkoliikennettä pohdittaessa on syytä muistaa, että kyseessä on vasta kaavoitusvaiheessa oleva asuinalue.
Sitäpaitsi. Onko uutta asuinaluetta ylipäätään pakko markkinoida suoralla siltayhteydellä keskustaan?
Veli-Heikki Klemetti
- Helsinki ansaitsee vesijoukkoliikenteen!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti