Kuten muistamme, Laajasalon Kruunuvuorenrantaan suunnitellaan uutta laajaa asutusaluetta. Hanke on herättänyt vastustusta Laajasalon luontoalueista huolestuneiden keskuudessa. Vasta-argumentteihin voi tutustua vaikkapa lukemalla Pro Kruunuvuori -liikkeen toukokuussa kaupunginhallitukselle jättämää muistutusta.
Jotain pientä hyvääkin saattaa olla tapahtumassa. Yleisten töiden lautakunta esitti kokouksessaan 28.8., että Kruunuvuorenrannan joukkoliikenne hoidettaisiin vesi- ja liityntäliikenteenä, eikä alueelle rakennettaisi raitiovaunusiltaa. Lautakunta vetoaa paitsi rahaan myös alueen historialliseen maisemaan, joka kärsisi siltahökötyksen vaatimista merialueen täyttö- ja pengerysratkaisuista.
Lautakunnan kokoukseen ja karttamateriaaleihin voi tutustua täällä. Lausunto Kruunuvuorenrannan osayleiskaavaehdotuksesta löytyy sekin Helsingin kaupungin sivustolta, siis täältä. Kymmensivuisesta tekstistä kannattaa katsoa ainakin loppupuolen mustennetut tekstikohdat, toisin sanoen tämänhetkisen kaavaehdotuksen kritiikki.
Suurimman osan päättömyyksistä lautakunta valitettavasti siunaa. Vesibussiliikennettä se kumminkin suosittelee, ja toivoisi myös Stansvikin kartanomiljöön säilyvän ehdotettua paremmin. Tekosaarten rakennusta epäillään myös kovasti, hyvä hyvä.
Oman ongelmansa muodostaa tietysti Tahvonlahden saastunut maaperä. Öljysataman takia alueen kallioperästä ja merenpohjasta on löytynyt raskasmetalleja, kuten lyijyä. Saa nähdä, mitä myöhemmin löytyy; rakennushankkeet voivat kumminkin viivästyä pilaantuneen maan takia.
Tästäkö johtuu, että Koirasaarentien läheisyydessä olevat puhtaat metsäalueet (jotka jostain kumman syystä muuttuvat kaavoituskielessä aina "puistoiksi") on nyt myös kaapattu asuntorakentamiselle...? Nämä komeat metsät voidaan kaataa nopeasti ja rakentaminen voi alkaa saman tien - sillä aikaa kun öljysataman aluetta puhdistetaan saasteista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti